21 August 2014

ICE BUCKET CHALLENGE. Apa Yang Perlu Kita Tahu.


ICE BUCKET CHALLENGE.
(Please do not hesitate to correct me if I'm wrong.)

Ice bucket challenge ini pada asalnya datang dari satu niat yang murni. Ketengahkan suatu penyakit rare yang semakin lama semakin berkembang iaitu ASL. Apa itu ASL? Ia merupakan singkatan kepada Amyotrophic Lateral Sclerosis atau lebih dikenali sebagai Lou Gehrig's Disease. Penyakit apa?

Ia adalah satu penyakit dimana saraf motor dalam badan semakin 'mati' dan ia berkembang secara berperingkat. Dari kegagalan menggunakan tangan dan kaki sehingga sukar bernafas, bercakap, mata tidak berfungsi dengan baik dan kegagalan menelan sehingga akhirnya mengakibatkan kematian. Kalau anda pernah menonton drama series Jepun bertajuk 1 Litre of Tears, barangkali anda akan dapat gambarannya.

Penyakit ini tidak berjangkit dan ia memilih mangsanya melalui mutasi ginetik. Kalau nak explain mutasi ginetik maybe agak techical sangat, just let say, ginetik-ginetik turun temurun dan ginetik 'rosak' terkena pada mangsa yang tidak berdosa. Ye.. ia merupakan satu penyakit yang kejam dan sehingga kini masih BELUM mempunyai penawarnya. Jika dahulu ratio penyakit ini adalah 1 dalam 10,000 orang, kini semakin lama kadar itu menjadi semakin tinggi.

Penyakit ini dah lama dah tetapi kenapa tidak famous dikalangan kita? Sebab.. ia merupakan satu penyakit di mana kes-kes nya terpencil dan bilangannya sedikit. Malah tidak berjangkit. That's why bagi kita yang tidak terkena ASL ni, barangkali tidak ambil tahu pun. But believe me... bagi keluarga dan mangsa ASL ni.. the struggle is real.

So.. apa ke bendanya ASL Ice Bucket Challenge ni?

Ia merupakan sebuah event di mana mereka akan menjalankan cabaran ini setelah dicabar oleh orang yang melakukan cabaran ini sebelumnya. Dan setelah cabaran itu dilakukan, mereka juga dapat hak untuk mencabar orang lain melakukan perkara yang sama dalam tempoh masa 24 jam. Jika tidak sahut, maka orang yang gagal jalani cabaran ini harus derma 100 dollars kepada tabung dana ASL ini untuk tujuan penyelidikan untuk merawat ASL.

So it's like two channel win. Selain dapat mengembangkan awareness terhadap ASL, dana juga dapat dikutip melalui event ini. Challenge ini telah dijalankan oleh selebriti-selebriti terkenal serta atlet sukan dalam mengembangkan awareness terhadap ASL. Dikatakan mereka kini melakukan cabaran ini secara suka-suka sahaja dan tetap juga menderma terhadap tabung tersebut.

So before ada para jihadist or anyone nak cakap benda ni lagho atau sekadar trend sahaja, better ketahui dahulu niat asal event ini berlangsung.

Tetapi pernah terfikir tak kenapa ICE BUCKET CHALLENGE? Bukan cabaran makan donut atau burger ke ataupun perkara-perkara bodoh orang Amerika suka buat time takde kerja? Ye.. sebenarnya ia bersangkut paut dengan penyakit ASL ni.

Mangsa penyakit yang kejam ini, mengharungi satu kehidupan yang memeritkan apabila satu-satu fungsi tubuh badan mereka semakin tidak berfungsi. Apabila sistem motor tubuh badan yang menggerakkan otot semakin lemah, maka mangsa akan berada dalam state yang sejuk kerana saraf motor semakin lemah. Mereka akan kelihatan menggigil kesejukan dan tidak mampu untuk menggerakkan tubuh mereka. Kejam kan?

So ice bucket challenge ini, adalah untuk diambil iktibar dan rasai sendiri keperitan yang dihadapi mangsa ASL ini.

Pada pendapat aku, jika korang nak buat cabaran ni, no prob. It's proven bagaimana challenge ni dapat spread awareness dengan berkesan di serata dunia lebih-lebih lagi apabila nama-nama terkemuka pun participate seperti Mark Zuckerberg, Lionel Messi, Adam Sandler dan sebagainya. Tapi... jangan sampi lupa niat asal challenge ini dibuat serta menjatuhkan maruah korang. Jangan la nak buat cabaran ni sambil berbogel dan sekadar viral sahaja. Letak batasan agama dahulu, kemudian buat. Faham-faham sendiri ye. :)

Bersama kita fight against ASL!



Post a Comment

Let's Interact!

me>