18 December 2014

The Art Of Travelling: Kenapa aku suka travel?


Tun Dr. M pernah berkata dalam satu ucapan beliau berbunyi,

"Why people climb up the mountain, crossing the ocean and fly up in the sky when we can all just stay at home and sleep?"

translate: Kenapa ada manusia yang mendaki gunung, meredah lautan dan terbang tinggi di langit sedangkan kita boleh untuk duduk di rumah dan tidur?

Ye.. satu persoalan yang begitu mendalam maksudnya. Satu persoalan yang mungkin dapat membezakan characteristic antara dua jenis orang. Sama ada seseorang itu adventurous atau jenis yang duduk di bawah tempurung.

Mengapa aku suka travel?

Secara jujur, aku tiada jawapan yang jitu berkenaan persoalan itu. Tiada. Cuma apa yang aku boleh cakap adalah... travelling, merantau, exploring aktiviti yang aku lakukan adalah untuk "mencari". Mencari apa? Mencari diri sendiri.

Pelik kan bunyinya?

Namun itulah hakikatnya. Sebelum ni, aku dapat rasakan bahawa aku duduk di bawah tempurung. Otak aku tidak berkembang. Apa yang disuap kepada aku, itulah yang aku telan. Aku pelajari budaya dan jati diri bangsa lain menerusi media, gossip-gossip orang, buku-buku dan sebagainya. Jadi secara tidak langsung ia menjejaskan perspektif aku terhadap sesuatu budaya, bangsa dan juga agama... And yes, sedikit sebanyak aku menjadi racist dan seorang yang narrow minded.


Apabila travel, aku merasakan terlalu banyak perkara di dunia ni yang masih belum aku terokai.. Aku mula belajar secara hands on sesuatu culture yang amat membuka mata dan minda aku. Aku kenal rakan-rakan baru.. jumpa dengan ragam-ragam orang dan sebagainya.

Dengan itu, aku kenal dengan lebih rapat lagi mengenai budaya lain dan cuba harmonikan dengan kehidupan aku juga. Aku semakin dapat menerima perkara yang di luar zon aku dan mula mengaguminya. Dan dengan itu, aku merasakan ingin melihat setiap tribe atau culture yang ada di dunia ni yang sememangnya tiada di sekeliling kebiasaan aku.

Jika baik, aku jadikan teladan. Jika buruk aku jadikan sempadan.

Apabila sudah berada di luar, melihat sendiri keadaan, persekitaran, perwatakan dan sebagainya, aku mula bandingkan dengan "suapan" yang terima dari pelbagai sumber. Ada yang boleh pakai ada yang totally different. Kalau menurut media ni negeri sekian-kian sangat kotor la, selekeh la, orang kasar-kasar la tapi bila berada di situ, terlampau contra dengan apa yang ditayangkan.


So di situ barulah kita sedar betapa selama ni kita hanya mengangguk-angguk kepala tanpa mengetahui hal sebenarnya. Secara tidak langsung menanam sifat negatif terhadap perspektif kepada orang lain. Menjadi hati sendiri itu hitam...

Apabila travel juga, aku dapat mencabar diri dengan dugaan yang melanda. Semasa itulah aku dapat lihat sejauh mana kekuatan dalam diri ini sebenar-benarnya. Sudah tentu apabila berada di tempat orang dengan satu jangka masa yang tertentu pastinya akan timbul sedikit perkara yang diluar jangkaan sehingga menuntut kekuatan diri untuk tabah, sabar dan berfikir luas dalam menangani.


Sesungguhnya pengembaraan itu suatu yang sangat baik untuk diri sendiri. Ia jauh lebih baik daripada duduk di rumah melakukan rutin harian setiap hari tanpa menyedari masa sudah pun memakan usia kita sikit demi sikit.

Tidakkah kita rasa rugi tidak mengembara sambil pelajari pelbagai ilmu di luar sana? Kerana masa tidak akan sesekali menunggu kita..... So.. kalau anda belum pernah traveling... pergi ambil beg anda sekarang, pack baju dan terus berangkat.. Dan nikmatilah saat terindah dalam diri anda... Percayalah.. It will be worth it! Go out there and be amazed!









4 comments:

yoorinmelacolea said...

sy pon suka travel..tp kerja ni leceh.. x banyak cuti.ada saving untuk cuti, tp masa plak takde..mehhh

KUFAZ said...

owh akak yoorin keje apa? Akak saving la utk bercuti.. lepas tu amek cuti tahunan mengembara... huhu.. KTBFFH!

HiDDeN pRecIoUs said...

kerja takkan pernah abes..kalau ade cuti sehari 2 tu pergi je travel..dekat ke jauh xkesah..

Budak Letrik said...

Penulisan yang baik geng !

Let's Interact!

me>