02 March 2013

Internet: The Angle Or The Devil?


Sejak permulaan zaman internet, teknologi serta sistem perhubungan berevolusi dengan pesat sekali. Malah ia tidak mengambil masa lama untuk terus berevolusi sehingga terciptanya teknologi yang baru, sistem yang canggih serta permudahan dalam perhubungan atau jaringan informasi. Internet dikatakan suatu ciptaan manusia yang paling baik pernah diciptakan seraya dengan perkembangan ilmu yang sophisticated. Jika tiada internet, maka tiadanya Facebook. Tiadanya applikasi-applikasi yang memudahkan kerja manusia seharian. Dan tiada juga penyampaian informasi dengan masa yang cepat dan mudah.

Tapi adakah penciptaan internet ini merupakan blessing 100%? Well, pada pendapat aku, walau bagaimana baik sekalipun internet ini, masih ada keburukkannya juga. Bagi aku, the most important thing yang perlu di concernkan adalah penyebaran fitnah. Aku bukan nak cakap bias pada mana-mana pihak. Aku neutral sahaja. Sebab bagi aku semua pun akan gunakan medium yang sama dalam penyebaran fitnah. Kita boleh lihat betapa masyarakat boleh bergaduh dan berpisah kerana fitnah-fitnah yang menjalar di internet. Seorang yang hebat juga boleh dijatuhkan kerana internet apatah lagi jika kita sebagai orang biasa ini. Andai ingin jatuhkan seseorang, just alter gambar, sebar berita palsu maka ia akan menjadi viral serta mengubah perspektif masyarakat.

Di samping penyebaran fitnah, industri seni dan musik juga menjadi semakin tidak berkualiti jika dibandingkan zaman-zaman tanpa adanya kemudahan ini. Masing-masing boleh menunjukkan bakat dan digilai seluruh dunia walaupun apa yang mereka bawa itu sesuatu yang sampah. Tak percaya? Cubalah tengok trend yang kita ada sekarang ini. Gangnam Style la, Harlem Shake la dan sebagainya. Masih lagi dalam konsep penyebaran fitnah, situasi ini akan memperdayakan masyarakat dalam menyokong gerakan trend yang semakin membinasakan ini dan menganggap bahawa apa yang mereka lihat, dengar dan hayati merupakan perkara yang "cool". Itu peranan media dalam mempengaruhi akal fikiran manusia.

Dengan internet jugalah kita boleh lihat betapa ramai sahsiah yang tidak baik berlaku dikalangan orang-orang kita. Aku pernah tengok di Facebook bagaimana seorang anak menderhaka kepada ibu bapa dengan memaki dan mendoakan mereka agar cepat mati. Aku pernah lihat gambar-gambar anak muda yang bersedudukan beramai-ramai di dalam hotel sambil memegang botol arak untuk berparti dan menyatakan bahawa mereka hidup dalam keadaan trendy. This is madness. Aku maybe tak boleh nak salahkan mereka-mereka ni 100% juga kerana barangkali mereka sudah pun di pengaruhi oleh laman-laman lucah atau kisah lifestyle barat yang tiada akidah yang merewang bebas di internet.

Internet merupakan jaringan informasi. Itu bahasa ringkasnya. Penciptaan awalnya adalah untuk perhubungan. Ia menyenangkan kita jika ingin melebarkan sayap bisnes, mencari keluarga atau rakan lama yang sudah lama tidak berjumpa, berkongsi pendapat dengan orang ramai serata dunia serta mencari ilmu. Tetapi sekarang yang aku lihat, masyarakat kita yang mengagungkan internet menjadikan nya sesuatu yang vital dalam kehidupan seharian. Bukan untuk benda penting, tapi kebanyakan atas sebab nak bukak lama sosial dan memperbodohkan diri. So, aku rasa la kan, kita sebenarnya sedang hanyut. Ibarat membiarkan diri kita di tolak arus ke sana ke sini. Sepatutnya kita yang menongkah arus. Ini tidak, kita mudah saja dipengaruhi dengan apa yang ditayangkan di internet.

Kita mungkin menafikannya tetapi itulah yang terjadi. Dulu kita semua merupakan sebuah kominiti yang berkualiti tetapi sekarang? Plastik sahaja. Tepuk dada tanya selera. Aku akui internet amat penting dalam kehidupan kita tetapi andai diri kita tidak kuat, ilmu pengetahuan tidak banyak...kita akan diperbodohkan oleh internet itu sendiri. So, take care bila surfing.

ps/: Adakah zaman internet merupakan kembalinya "zaman jahiliyyah" tetapi dalam bentuk yang moden?


2 comments:

Anonymous said...

internet itu virus. Kita tidak dihanyutkan oleh gelombang internet tetapi kita memerlukan internet utk kita terus hanyut dgn pelbagai keperluan hidup. Sama ada kegunaan internet itu utk kebaikan atau kejahatan, selagi internet itu ada, selagi itu org yg menggunanya ada......

KUFAZ said...

betul tu.. yg penting kita kena teguh... jgn terlalu dibawa arus sehingga menjadikan sesuatu ciptaan manusia sbg agung dan penentu kehidupan..

Let's Interact!

me>