18 June 2013

Malaysian Football - Kalau Dah Bola, Bola Jelah...


Haha. "Chop!"... Ini bukan entry mengenai rumusan atau apa pun berkaitan perlawanan bola sepak liga-liga di Malaysia ini ye. Actually it's about the perspektif of minda segelintir masyarakat mengenai sukan nombor satu negara ini. 

Berapa ramai di luar sana yang minat dengan bola sepak? Well, count me in. Tak kira la bola sepak dari negara mana sekalipun. Tapi how about bola sepak dalam negara? Aku tak rasa ramai yang kenal pemain-pemain skuad kebangsaan berbanding pemain-pemain pasukan Chelsea, AC Milan dan Real Madrid. 

Aku ada la try bersembang dengan beberapa kenalan mengenai bola sepak negara dan aku kadang-kala tersenyum sambil menahan ketawa dalam hati. Haha. Ada yang cakap, pemain kita ni poyo la, ada yang cakap semangat cepat luntur la dan sebagainya. Dan yang paling kelakar dan aku nak point out dalam entry ini adalah yang cakap pemain bola sepak dalam negara ni semua lupa daratan dan publisiti murahan. Bajet bagus tapi tak bertanggungjawab terhadap keluarga dan isteri. 

Dan aku pasti yang dimaksudkan adalah kes Aidil Zafuan dan Rita Rudaini. 


Hm... maybe mereka ni bukan peminat sebenar bola sepak kot.

Pada pendapat aku la kan, kalau bola, bola je la. Tak payah la nak dikaitkan dengan personal life sesiapa pun. Hal rumah tangga ke apa ke, itu soal mereka sendiri. Tak ada kena mengena dengan bola sepak. Kalau nak diikutkan pada personaliti, Wayne Rooney pun pernah di kecam kerana menampar girlfriend dia dalam pub. Apatah lagi skandal seks John Terry? Tapi di atas padang, peminat still menyokong mereka atas semangat kesukanan. 

Mungkin perangai sesetengah pemain tu memang macam haram tapi aku percaya, yang lain-lain semua ok. Tak semua pemain bola sepak negara kita ni berperangai dan bermasalah macam Aidil ni. Takkan kerana nila setitik, rosak susu sebelangga kan? 

Secara terus terang, aku peminat skuad negara kita. Ia adalah pride negara kita sebenarnya. Dan aku malu untuk menyatakan aku masih belum beli jersey bola sepak negara. Ye, aku akui. Tapi aku still terasa andai skuad kebangsaan tidak perform di arena antarabangsa atau Selangor bermain hambar. Haha.. itu second confession aku. Aku peminat skuad Red Giants.

So, aku sarankan, support la our local league. The journey starts here.

p/s: Aku nak tengok Selangor menang AFC Champions League dan Malaysia masuk World Cup satu hari nanti. Haha.


Post a Comment

Let's Interact!

me>