16 July 2013

Alvin & Vivian: They Done It Again!


Ok. To be honest, channel ni masih lagi dalam renovation process. Tapi aku tak sanggup jugak nak tengok channel aku ni sunyi sepi je. Nak-nak dalam bulan ni tak banyak langsung entry yang aku dapat postkan dan sememangnya dengan beberapa benda viral yang terjadi kat internet semenjak dua ni, aku terasa macam diseru untuk menulis pendapat aku.

Benda pertama yang menjadi viral adalah video budak perempuan yang "happy" sebab baru couple seminggu tu. Tapi bukan topik tu yang aku nak tulis hari ni. Ha, tunggu je la nanti ye, aku ada jugak nak tulis sesuatu mengenai video tu. Ko tunggu ye... ko tunggu.

Buat masa sekarang aku lebih concern dengan perkara yang pornstar Malaysia kita, Alvin & Vivian lakukan dalam bulan Ramadhan ni.

First, diorang keluarkan photo ni ke Facebook;


Aku pasti korang semua tahu apa itu Bak Kut Teh kan? Kalau tak tahu, klik SINI.

Pada mulanya, aku ingat mereka ni cuba nak pelbagaikan kemeriahan etnik bangsa yang ada di Malaysia dengan kebodohan mereka dan sememangnya mereka just ingin main-main sahaja dan tiada lebih daripada itu. Tapi, in fact, ia tetap jugak menimbulkan kemarahan daripada pelbagai pihak terutamanya orang Islam di negara kita ni. Mau nye tak, isu makanan halal memang dititik beratkan dalam negara kita dan ia menjadi sesuatu yang sensitif untuk dihebahkan. Nak-nak pulak diorang selambe je associate dengan bulan paling mulia disisi agama Islam. Memang sadis la kena herdik dan maki. Even aku pun, ada terasa marah dan tergelak pun ada dalam satu masa yang sama.

And then, diorang post pulak video minta maaf kepada semua pihak yang tersinggung.

Boleh lihat video mereka di bawah;


Aku terharu jugak bila tengok video ni sebab it takes courage untuk meminta maaf secara open dan mengaku kesilapan mereka. Dan as a muslim, aku pun akan memaafkan mereka kerana dalam Islam yang indah ini, kita diajar untuk mempraktikkan sikap bermaafan sesama insan. Some might say, even kita maafkan mereka pun, mereka perlu diambil tindakan sebab mereka semakin melampau dan harap ianya akan menjadi pengajaran kepada yang lain supaya jangan mempersendakan mana-mana agama sekalipun dalam negara ini.

Dan tidak kurang juga ada yang tak maafkan langsung, dengan menganggap luahan kecewa dan maaf mereka itu telah diskrip dan ekspresi wajah mereka pun tidak menunjukkan mereka ikhlas. So, it's up to you guys nak fikir macam mana. Tetapi, boleh jugak kita kita kirakan yang rata-rata mereka di Facebook merupakan golongan option ketiga, iaitu golongan yang tidak memaafkan mereka.

Ini jelas dengan jumlah report abuse yang dikenakan pada mereka cukup untuk Facebook membatalkan akaun mereka. So, mereka come out pulak dengan tweet di twitter seperti berikut;


So, you guys decide. Adakah mereka sebenarnya ikhlas dengan 'kemaafan' mereka atau tidak? Atau mereka bersikap sebegini disebabkan tindakan orang yang tidak boleh menerima kemaafan mereka dengan report page mereka sehingga terbatalnya akaun Facebook mereka.

Walau macam mana pun, terdapat tauladan yang boleh diambil dari sini sebenarnya.

First, jangan buat sesuatu yang bodoh. Terutama sekali jika ia melibatkan agama, politik dan bangsa. Kita harus menjadi sensitiviti semua kaum. That's what keep us bind all these years.

Second, ikhlaslah bila meminta maaf. Sebuah kemaafan itu akan disambut baik jika kita ikhlas dan berjanji tidak akan buat lagi. Mengkeji dan tidak menerima hukuman di atas kesalahan sendiri merupakan sesuatu yang memalukan.

Third, it's a damn bad decision untuk jadik sex icon. Lagi-lagi di Malaysia. Orang kat sini tak akan sokong punya. Nak-nak pulak, dengan muka yang takde market langsung. Lainlah negara luar yang memang terdapat industri sebegitu.

Last but not least, banyak cara lain nak dapatkan populariti. Cara ini sangat keji, ok?

p/s: Haaa... budak yang baru couple seminggu tu, siap. Kang aku nak menulis pasal ko dengan golongan-golongan ko jugak.

No comments:

Let's Interact!

me>