07 November 2013

Brain Diagram: Deception From Young


I try to make a point here.

Bagaimana kita hendak kita hendak menjadi baik jika kita diadunkan untuk menjadi jahat sejak kecil?

Sewaktu kecil kita disajikan dengan watak-watak seperti Cinderella, Snow White, Sleeping Beauty, Tarzan...

Padahal,

Cinderella - Curi-curi keluar pada waktu malam untuk pergi party.
Snow White - Tinggal di rumah bersama 7 orang lelaki.
Sleeping Beauty - Dapat ciuman dan terus berkahwin dengan orang yang tak dikenali.
Tarzan - Berjalan dalam hutan dengan keadaan hampir bogel.

Bagaimana kita dapat membesar dengan baik jika watak-watak rancangan kanak-kanak menjadi hancur sewaktu meningkat dewasa seperti Britney Spears, Lindsay Lohan, Miley Cyrus dan Ananda Bynes?

Bagaimana kita ingin sihat jika kita disajikan dengan iklan-iklan keakraban sahabat-sahabat dan famili di restoran fast food?

Bagaimana ingin bersama keluarga bahagia jika kita disajikan dengan adegan-adegan suami isteri dan keluarga bergaduh sewaktu makan bersama di meja makan? Padahal makan bersama famili merupakan salah satu sunnah dan rahsia kebahagiaan keluarga?

Bagaimana kita ingin menjadi suci jika kita disajikan dengan iklan dan babak berpakaian seksi, kehilangan dara, berparty, seks rambang, pergi kelab malam dan minum arak sebagai sesuatu trend yang cool dan kolot jika tidak diikuti?

Otak manusia merupakan sesuatu ciptaan yang tiada bandingannya. Ia mampu mengolah dan memberi alasan yang baik apabila ia dijamu dengan input-input secara berterusan. Walau benda itu salah, tapi apabila disajikan dengan selalu, ia hanya perlu mencari alasan bahawa benda itu baik..

Cuba berfikir sejenak... Kita yang kini ini, adakah atas ketidakprihatinan atau sebenarnya telah lama terdedah dengan doktrinasi yang tidak sihat?

Mari selami diri kita hari ini dan berazam menjadi lebih baik... Inshallah.


No comments:

Let's Interact!

me>