24 February 2012

Sebab Kenapa Aku Suka Rock dan Irama Keras : Let's Rock!!

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia....

Muzik... ramai orang yang gemar untuk mendengar muzik... Terdapat pelbagai pendapat apakah dan mengapakah mereka mendengar muzik dan memilih genre tersebut... Ada yang dengar muzik sebagai satu bentuk hiburan semata... ada yang dapat motivasi... ada yang saje je nak layan sebab rasa kalau layan lagu-lagu macam tu nampak sangat cool.... duh...


Seperti tajuk di atas, ye, aku peminat lagu bergenre kan hardcore... sejak sekolah lagi aku start dengar dan ramai yang cakap, "pe kejadahnya la ko pi dengar lagu-lagu macam ni... macam dengar orang memekik, melolong... macam nyembah syaitan pun ada".... Well, ada sebabnya... aku dengar muzik as a whole... lebih-lebih lagi terhadap liriknya... ramai yang hanya mendengar muzik sebab melodynya saja tanpa hiraukan apa sebenarnya lagu itu menceritakan... Aku tak cakap aku anti genre-genre lain... aku still dengar jugak pop, klasik, jazz dan lain-lain, tapi pada khemat aku, aku menggemari irama keras sebegini....

Aku suka lagu yang betul-betul fight dan menghujahkan tentang hal ehwal semasa, kekuatan diri, motivasi supaya kita bangun dari kegagalan dan sebagainya... Aku jumpa di dalam lagu-lagu macam ni... Aku tak cakap lagu-lagu yg mellow, pop dan lain-lain takde yang macam ni tapi dalam lagu-lagu keras la aku rasa betul-betul urge... dan bersemangat... ibarat kalau aku tengah marah... tengah temper... dengar lagu keras and nyanyi sekali, lepas habis lagu, terus tenang dan tak jadik nak tumbuk muka orang lain.... hehe...

Lagu-lagu pop culture sekarang banyak yang utarakan lirik-lirik pasal cinta, pasal parti, pasal bersuka ria di kelab, seks, dan sumer bende duniawi... kejadahnyer tu? and worst, orang sumer agungkan mereka... ni aku bagi contoh naper aku rasa rock always win versus pop....


Avenged Sevenfold (Melodic Hardcore)

"A good friend once told me you are memory
without them we equal nothing
And all I can see is the place I wanna be
suddenly my life was so free
Leaves at my feet, blown to the ground
their echoes are reaching my ears
Nights coming fast, suns going down 
But keep away from me... keep away from me" - Avenged Sevenfold (Reminissions)



Justin Bieber (Pop)

"Baby, baby, baby, oh
Like baby, baby, baby, no
Like baby, baby, baby, oh
I thought you'd always be mine, mine" - Justin Bieber (Baby)










System Of A Down (Melodic Hardcore)

"All research and successful drug policy shows
That treatment should be increased,
And law enforcement decreased,
While abolishing mandatory minimum sentences.
Utilizing drugs to pay for secret wars around the world,
Drugs are now your global policy,
Now you police the globe,
I buy my crack, my smack, my bitch,
Right here in Hollywood,
Drug money is used to rig elections,
                                                           And train brutal corporate sponsored
                                                           Dictators around the world."
                                                           - System Of A Down (Prison Song)


Pitbull feat. J.Lo (Pop)

"Dance the night away
Live your life and stay young on the floor
Dance the night away
Grab somebody, drink a little more
La la la...
Tonight we gon' be it on the floor
La la la...
Tonight we gon' be it on the floor"
- Pitbull feat Jennifer Lopez (On The Floor)

Yang tadi just a few example kualiti lirik-lirik yang aku rasa sangat-sangat kontra antara rock and pop... aku tak nafikan ada sesetengah lagu pop or even RnB yang sangat membina andai di dengar macam lagu "Heroes - Mariah Carrey", "I Believe I Can Fly - R Kelly" dan sebagainya... tapi berapa cebis sgt pulak berbanding daripada lagu-lagu yg "overrated" macam yang sudah tersedia ada ni? Lagu-lagu pop sekarang tak membina langsung kalau dengar....

Ye, dan aku juga tak nafikan ada sesetengah artist and album hardcore ni yang menjerumuskan kita untuk menyembah syaitan... kita ada akal dan fikiran, so, kita kena pandai bezakan lah... jangan nak kata harcore atau death metal, heavy metal atau yang keras-keras yang lain la... even Lady Gaga pun jerumuskan kita dalam kancah penyembahan syaitan... sudah terbukti kot... so, takleh pandang genre keras ni semua negatif jer....

sekian saja buat masa ni, andai ada pendapat lain ke, tak puas hati ke, apa ke, sila tinggalkan di ruangan komen ye? bye...

ps: Just to give another example of contra.... dan perbandingan kualiti lirik antara keduanya...


"You know that I want you
And you know that I need you
I want it bad, your bad romance
I want your love and
I want your revenge
You and me could write a bad romance
(Oh-oh-oh--oh-oh!)
I want your love and
All your lovers' revenge
You and me could write a bad romance
Oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh!
Caught in a bad romance
Oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh!
Caught in a bad romance" - Lady Gaga (Bad Romance)




"My end
It justifies my means
All I ever do is delay
My every attempt to evade
The end of the road and my end
It justifies my means
All I ever do is delay
My every attempt to evade
THE END OF THE ROAD!
I am a world before I am a man
I was a creature before I could stand
I will remember before I forget
BEFORE I FORGET THAT!" - Slipknot (Before I Forget)


Sebab Slipknot la aku tak suka drugs... bravo!! haha... and aku admit di sini bahawa seni itu subjektif pada individu... ada yang menerima muzik seadanya mengikut citarasa masing-masing... aku just jelaskan kat sini citarasa aku... apa yang aku minat.. bukan nak mengkritik, bukan nak menghina... aku tak kesah kalau korang semua cakap aku dengar sampah ke aper ke.. dengar orang memekik terlalak tak faham apa diorg nyanyi kan la, aku tak kesah... terpulang pada diri masing-masing punya pendapat...

3 comments:

Doughlicious Cafe said...

aku bukan seorang yang suka dgr hardcore, tapi 80% member2 aku dgr. punya lar lama aku try figure out apasal lar korang suka lagu2 camni, rupanya agak masuk akal jugak sebabnya. bravo! ;)

Al said...

damn, nama tu website kakak sedara aku yang aku buat, sila pedulikan ;p

KUFAZ said...

hehe.. tq for the comment... bg aku mendengar sesuatu, tak kira dalam bentuk perckapan, muzik, dan lain-lain merupakan salah satu channel utk kita mendapat knowledge atau meluahkan pendapat.... so, bila aku dgr lagu yg menjerumuskan kpd benda haram macam pergaulan sosial, seks rambang, party2 dan cinta2 yg sgt cliche jln citernyer, aku tak rasa membina... hehe...

ps: doughlicious cafe tu tmpt mkn ke? hehehe...

Let's Interact!

me>