31 October 2012

Shahanshah - Dejavu: Sebuah Kekeringan Idea?


It's been a while since last aku post entry yang bergenre Muzik ni. Seronok posting rencana-rencana kot. Tapi takpe, untuk entry kali ni aku nak share pendapat aku tentang lagu yang sekarang hangat di pasang di radio-radio sehingga ramai pendengar start humming lagu tersebut di sana sini.

Lagu yang aku maksudkan adalah lagu Dejavu daripada Shahanshah.

Try dengar lagu daripada Shahanshah ini:



Ok... bukan aku saje nak mengkritik atau apa tapi ia jelas sebijik macam lagu I Don't Love You daripada kumpulan My Chemical Romance. Bukan setakat melodynya sama tapi dengan susunan lagu ni pun sama keduanya. Lagu Dejavu ni pulak keluar 5 tahun selepas lagu MCR ni release.

Ia merupakan satu peniruan jelas dan terang. Don't get me wrong. Aku kagum kerana Shahanshah cuma persembahkan muzik beliau berunsur rock sebegini tetapi, seharusnya kenalah ada identiti sendiri. Andai la orang nak remix kedua-dua lagu ni, surely no problem sebab even temponya juga seakan sama. Ibarat pasang minus one lagu MCR tu, dan nyanyi lagu Dejavu.

Our industry needs new ideas. Sesuatu yang segar dan jitu. Aku pasti seandai mat salleh dengar lagu ni, sure dia ingat MCR sedang main. That's bad for the industry sebenarnya. Bukan aku nak condemn or what tapi aku harap lepas ni Shahanshah boleh come out with something yang lebih segar.

Lagu I Don't Love You from My Chemical Romance:



p/s: Industri yang baik adalah industri yang berkualiti.. 

2 comments:

Azlan Strider said...

tak perasan plak before this tapi lepas ko post entry nie dan dengar balik lagu MCR tu aku bleh rasa similarity dlm lagu nie..hurm...

Regards,
-Strider-

KUFAZ said...

yup.. aku dulu fav lagu MCR tu.. tup tup Shahanshah come out dgn lenggok yg sama.. tu yg aku ternampak similarity nya tu... kalau ko perasan, tema lagu tu pun sama.. lagu sedih bercinta...

Let's Interact!

me>