10 September 2014

Monologue Diri Menentang Waktu


Mesti ramai tertanya, pasai pa lah dia tulis bahasa rumit ni? Takde ke perkataan yang lebih senang nak faham. Haha. Sebenarnya saja je. Tapi ada sesuatu yang membuatkan aku terfikir sejenak. Ia berkenaan masa dan usia.

Terus terang, aku dulu merupakan seorang atlet dan suka bersukan dan beriadah. Setiap petang aku akan bermain bola atau tennis bersama rakan-rakan. Aku jenis tahan lasak dan jenis "kuat" jugak la suatu ketika dahulu. So, over the years, aku tak perasan sama ada keaktifan dan momentum aku dengan riadah masih macam dulu atau tidak. Maklumlah.. sewaktu aktif dulu, aku masih lagi di Kolej dan Universiti. Jadi, bila kawan ramai, seronoklah nak main bola ke apa ke. Tapi bila dah masuk ke alam pekerjaan, aku tak sedar... rupanya aku jarang beriadah dah. Kalau main futsal tu, mungkin dalam sebulan sekali je kot. Itu pun kalau ada jemputan.

Aktiviti yang aku selalu buat lebih ke arah sosial. Karaoke la. Lepak makan tengah malam la dan sebagainya. Tanpa aku sedar, ye... aku kejam terhadap diri aku sendiri.

Kini aku start untuk bersukan balik. Aku dapati body aku totally out of fit dan shape. Lemak semakin bertepu dan aku kerap letih dan lelah. Untuk ber jogging tu aku rasa dah macam sangat slow dah. Kalau dulu aku mampu jogging sejauh 5km selama 40 minit, sekarang ni nak capai 2km pun dah nak pengsan aku rasa.

Serius aku tak suka keadaan ni. Nak-nak pulak sekarang ni aku bermain futsal dengan orang-orang yang tak berapa nak sebaya dengan aku. Semua stok awal 20an je berbanding aku yang nak masuk 30s ni. Dan yang bestnya, biasalah bila main bola sure ada injury. Sikit je kalau nak diikutkan tapi ntah kenapa lebam di keting aku ni lambat pula sembuh.

Aku ingat maybe aku ada problem ke apa ke, tapi baru aku tersedar. Tak sangka masa begitu cepat berlalu. Dan betapa aku dah bazirkan masa-masa itu dengan melakukan perkara yang merudumkan condition badan aku. Aku tak aktif. Suka makan benda tak berkhasiat. Jarang bersukan dan sebagainya. So sistem imunisasi badan pun out of order. Tu yang buatkan aku rasa lemah dan tak bermaya. Injury pun lambat sembuh.

So... aku sekarang ingin melakukan cabaran terhadap diri aku sendiri untuk gain balik form yang dulu.

Aku akan start dengan makan yang berkhasiat, lakukan riadah dan sebagainya. Harap aku berjaya.

No comments:

Let's Interact!

me>