15 July 2012

COOLfm: Band Review: Melodramatik


Ini merupakan satu lagi band local kita yang sedang meningkat naik dari hari ke hari. Melodramatik nama yang diberi kepada band ini seakan melankolik serta theatrical terhadap melodi dan ia dikontra kan pula dengan genre mereka iaitu progressive modern rock.

Actually tak banyak info yang aku dapat mengenai band ni. Sungguh simple sekali band profile mereka yang diberi kepada aku. Tapi takpe, aku akan review jugak. Hahaha..

Band ini consist of:


Hawari Rashid - Vocal
Zulkifli Zefri -1st  Lead Guitar
Akmal Shariff - Bassist
Syaril Tajudin - Drummer
Kairel Ashido - 2nd Lead Guitar


Band ini start sebagai projek band pada tahun 2009 dan telah produce satu lagu berjudul "Ku Ingin" yang dicipta oleh Dukegong. Band aktif dalam menjelajah serata Malaysia untuk bermain live di club dan juga event-event. Pada tahun 2011, mereka tampil dengan wajah-wajah baru serta lagu-lagu baru.


Mereka telah dinobatkan sebagai 2nd Runner Winner pada Jumpstart College Edition 2011 serta menjadi finalist Battle Of The Band di Seri Pacific Hotel. Seperti yang telah diberikan kepada aku, band ini mengatakan yang mereka ingin mencipta muzik yang boleh buat crowd headbangging, sing along dan gembira.

Mereka telah mencipta beberapa buah lagu seperti:

- Kembali
- Ilusi Dimensi
- Mr. Reject
- Anti D
- Single-Lela

Well, aku dah mendengar lagu mereka berjudul Kembali dan aku rasa ia merupakan satu lagu yang ada style ala ala 2000's rock dimana mereka menggunakan teknik palm mute pada verse serta bridge mereka yang menjadikan lagu mereka seakan slightly slow punk rock ditambah pula dengan element atmosphere 80's malay rock. Ia satu konsep yang bagus cuma perlukan orignality dalam riff mereka. So, yang aku boleh komen ialah mereka mengamalkan konsep hard rock ditambah sedikit element catchy tempo. Some say just like Metallica tapi slightly mild.

Rating: 3.8/5

p/s: Bagus progress... keep it up guys!!




No comments:

Let's Interact!

me>